Bansa kitai deka napi malam tegayam nadai panchar bulan enti jaku Iban pupus enda ditan enggu tali temeran ti ngujungka kayuh dayung juluk ati bansa diri deka tepanggai enda kala datai ba penyakai. Kebuah pia, laban Iban deka ditemu lalu dikelala bansa bukai ari jaku ke nyadi identiti sereta pesaka kitai. Berindik ari nya, endang patut amat kitai Iban niti nali sida ke tuai bekenaka jaku Iban enggau engkeman awakka baka ijok tampung penduk, baka rutan tampung danan, baka ira tampung lemba, baka wi tampung tali.

Tuesday, 20 January 2015

Pendidikan di Pedalaman Dari Kaca Mata Penulis



Berada jauh di kawasan pedalaman, cukup memeritkan bagi anak murid di Sarawak untuk melangkah ke alam persekolahan. Segalanya bergantung kepada wang dan iltizam. Dengan bangunan sekolah yang usang serta prasarana yang kurang, amatlah sukar untuk anak-anak ini memajukan diri dalam pendidikan jika dibanding dengan anak-anak di bandar. Makmal komputer, stor sukan, akses internet, perpustakaan sekadar mimpi bagi anak-anak pedalaman ini. Ketika anak-anak di bandar ditemani dan dihantar ibu bapa ke sekolah setiap pagi dengan diberikan wang, anak-anak pedalaman seusia enam atau tujuh tahun ini  terpaksa bermalam di asrama dan sekadar balik dua minggu sekali disebabkan rumah panjang jauh dari sekolah. Mereka balik pada Jumaat dan pulang pada hari Ahad minggu kedua dengan menaiki perahu melawan arus sungai sereta jeram yang deras.


Ketikan waktu cuti mahupun hujung minggu semasa balik pula, anak-anak ini pergi membantu orang tua mereka menoreh getah, pergi ke huma, pergi ke kebun lada serta ke sungai untuk memancing atau menyelam ikan dijadikan lauk. Inilah rutin kehidupan mereka semasa musim cuti. Jauh sekali mereka pergi beriadah dengan keluarga atau melancong atau membeli belah atau pergi ke kelas tuisyen mahupun bermain permainan dalam handphone atau kompeter seperti yang anak-anak di bandar rasai. Jangankan menggunakan benda seperti itu, melihat pun mereka tidak pernah.


Sebagai anak pedalam tentu merasakan diri jauh ketinggalan jika dibanding dengan rakan-rakan di bandar ketika melangkah ke alam sekolah menengah. Mana kan tidak, mereka tidak memperolehi apa yang rakan-rakan di bandar alami seperti perkembangan dalam bidang ICT, isu-isu semasa dan banyak lagi. Oleh itu, jika anak-anak pedalaman ini berjaya mendapat keputusan lulus dalam peperiksaan, ia adalah sesuatu yang membanggakan dan jika mereka mendapat lapan atau sembilan A ke atas ia sesuatu yang patut kita hormati dan diberi penghargaan. Kenapa?? Kerana amat sukar untuk mereka mencapai keputusan seperti itu dengan tiadanya bahan rujukan seperti buku dan internet serta kemudahan seperti perpustakaan, makmal komputer serta ditambah pula dengan ibu bapa yang buta huruf serta tidak menjalani kelas tambahan atau kelas tuisyen.



Satu cara kita mengeluarkan anak-anak ini dari lembah kemiskinan dan menikmati hidup seperti masyarakat lain yang berjaya adalah melalui  pendidikan. Oleh itu, penulis amat berharap serta berdoa agar guru-guru yang dihantar ke kawasan pedalaman akan menjalankan tanggungjawab mereka dengan penuh amanah dan iltizam yang tinggi. Selain itu, kerajaan juga perlu mengambil berat tentang pendidikan anak-anak di pedalaman. Cakap saja, namun tidak dilaksanakan,  tiada tindakan, tidak akan ada apa-apa perubahan. Anda telah menghianati anak-anak ini. Seorang yang kejam, tiada rasa kasih sayang, tidak betanggungjawab, tiada integriti dan patut berundur.

Ditulis berdasarkan pengalaman dan pemerhatian penulis sendiri

No comments:

Post a Comment