Bansa kitai deka napi malam tegayam nadai panchar bulan enti jaku Iban pupus enda ditan enggu tali temeran ti ngujungka kayuh dayung juluk ati bansa diri deka tepanggai enda kala datai ba penyakai. Kebuah pia, laban Iban deka ditemu lalu dikelala bansa bukai ari jaku ke nyadi identiti sereta pesaka kitai. Berindik ari nya, endang patut amat kitai Iban niti nali sida ke tuai bekenaka jaku Iban enggau engkeman awakka baka ijok tampung penduk, baka rutan tampung danan, baka ira tampung lemba, baka wi tampung tali.

Sunday, 1 February 2015

Teori Segitiga Semiotik (Ogden Enggau Richard, 1923)

Konsep Teori Segitiga Semiotik

Nitihka C.K. Odgen & I.A. Richard (1923), dalam bup “The Meaning of Meaning”, reti dipeda ba tiga komponen iya nya lambang tauka simbol , pikir  enggau pekara. Komponen tu tadi bisi besangkut paut enggau pangan diri sekalika nengah kaul ke menyana tauka kaul enda besekat. Kar ba baruh iya nya kar segi tiga semiotik ti diasilka Odgen enggau Richard.


Kar 1: Teori Segitiga Semiotik



Nengah teori tu, seduai nguji nerangka reti ari sukut komponen nya ngena segi tiga. Reti diterangka bepelasarka tiga komponen ti dipecahaka iya nya symbol (leka jaku), pikir (konsep) enggau referens (pekara tauka penemu). Raminah Hj Sabran & Rahim Syam (1987), madahka symbol iya nya konstituen linguistik baka leka jaku tauka ayat, referens iya pekara lalu pikir nya konsep. Dalam segi tiga semiotic, garis entara simbol enggau referens nya putus-putus laban nandaka kaul entara simbol enggau referens enda besekat  

Nitihka penemu Odgen enggau Richard tu tadi, simbol tauka leka jaku meri konsep ba pikir lalu pikir deka ngenataika pekara tauka konsep nya ngena referens. Kaul entara simbol enggau konsep tauka pikir enggau referens iya nya kaul ti menyana (direct relationship) lalu konsep tauka pikir nya mih ke bekaulka simbol enggau referens. Taja pia, simbol enggau referens nadai ngembuan kaul ke menyana (indirect relationship) lalu ditanda ngena garis putus-putus baka ba baruh.


Teori Segitiga Semiotik Enggau Chunto

Sitiawati (2005), mantaika penemu ti madahka semantik nya bidang linguistik ti mansik reti simbol jaku. Iya  madahka teori segitiga semiotik nya seruran dikena dalam teori semantik nyentuk ke sehari tu. Bepelasarka segitiga semiotik, iya mandangka entara simbol leka jaku enggau konsep ngembuan kaul ke menyana lalu simbol leka jaku enggau referens tauka pekara nya nadai ngembuan kaul ti menyana laban enda tau enda nengah konsep dulu. Ngambika pekara tu terang agi, uji peratika chunto kar ba baruh.







Kar 2: Chunto Teori Segitiga Semiotik 

Bepelasarka kar ba atas, lebuh siku orang nya nyebut “kusing” (simbol), orang ti ninga lalu berunding dalam pikir iya (konsep) gaya jelu “kusing” (referens). Leka jaku “kusing” nya simbol ti mandangka gaya siku “kusing” ba pikir kitai mensia. Bisi kaul entara pikir enggau “kusing” lalu pia mega entara pikir enggau pekara ke bendar. Taja pia, entara simbol enggau referens nya nadai ngembuan kaul ti menyana. Sesebengkah simbol nya ulih berubah nitihka peneleba enggau runding genap iku orang. Nya alai bisi sekeda kitai madahka kusing nya entambah, emperaja, kesindap enggau ti bukai. Nengah nya tadi, terang amat leka jaku diasilka ari sakum sesebengkah reti enggau tukuh iya.

Disimpulka aku ditu, teori tu ngembuan pengelemi ari mayuh sukut enti diperatika amat-amat. Nyata amat Teori Segita Semiotik tu enda ulih mandangka kaul referens enggau simbol. Kelimpah ari nya, iya mega enda ulih nerangka reti ti betukuh abstrak baka asai ati, adjektif enggau ke bukai. Teori Segitiga Semiotik mega enda ulih nentuka reti ari sukut jaku bebungai tauka jaku karung ketegal ti enda tetap sereta ulih berubah enti dipeda ari suku referens. Nya alai, teori tu baka teori ke bukai mega enda ulih dikumbai kitai teori ke meruan ketegal ti mayuh pengelemi. Chara kitai ngena iya ngembuan sekat dikena ngenatai tauka nerangka reti. 

No comments:

Post a Comment